Заняття 1

«РІДНИЙ КРАЙ ,ДЕ  МИ ЖИВЕМО,ОБАВОЮ ЗОВЕМО»

 

                                               /комплексне заняття/

 

Мета -    формувати уявлення про те , що рідне село - це  частинка великої

           держави  - України;

-          поповнювати знання дітей  про народну творчість : народні пісні ,

легенди, приказки , прислів’я;

-          вчити   дітей створювати колективну  композицію , поєднуючи техніку

обривання  ( небо, земля ) , ліплення ( криницю , посуд , тварини ) , конструювання ( ялинка, дуб , хата , стіл ) , доповнювати композицію природнім матеріалом; 

-          виховувати почуття дружби , колективізму , бажання глибше  пізнати

історію свого на роду , свого села, оберігати все те , що належить

народу;прищеплювати любов  до народного мистецтва 

ХІД ЗАНЯТТЯ

Вихователь: Діти ,сьогодні в нас буде незвичайне  заняття.  Ми  помандруємо у чарівний світ природи, знову  повернемось    в маленький  куточок нашого села, який зветься   «ОБАВСЬКИЙ КАМІНЬ».  А допоможе нам у цьому ,королева Обавка. Давайте покличемо  її.

«Запрошення королеви Обавки»

  Сьогодні королеву Обавку ми сюди запросили,

Щоб  разом  із  нами   в  світ  природи  іти ,

А  Обавка у  залі  ,  десь там , заблудилась.

Давайте її погукаємо , щоб  швидше знайти.

 

Прийди , прийди , Обавко , до нас ти у гості,

Щоб   ми  звеселились,   щоб  радісні  були,

Розкрий    нам   широкі   простори   довкола,

Щоб  світ  ми   впізнали   й  щасливі  росли.

Заходить королева Обавка

Королева Обавка. Добрий день , діти !Я дуже рада ,що ви запросили мене на ваше заняття-подорож і прийшла я не сама, а з квіткою. А як її звуть, ви дізнаєтесь, послухавши віршик :

                                    Ромашки – квіти дуже милі,

                                    Пелюстки мають білі-білі,

                                    В парах весело кружляють,

                                    Жовтим оком нам моргають.

- От же , як звати квітку?(Ромашка)Давайте запросимо її до нас.(Запрошують) (Приходить дівчинка – ромашка з пелюсточками в руках і плаче)

  Королева Обавка. Що сталося? Де твої пелюсточки?

 Дівчинка-ромашка. Сталася біда,  пелюстки зачакловані.

Королева Обавка. Не плач Ромашко ,ми разом з дітьми  розчаклуємо  їх .(Бере пелюстки)Ага, тут необхідно  виконати 12 завдань(на кожному пелюстку по завданню).

Вихователь:  Діти, допоможемо дівчинці – ромашці ?(Так)Але для початку давайте згадаємо легенду про Обавський камінь , /який на минулих заняттях ви   за допомогою паперу відтворили  на об»ємній  площині/.

(Додаток 1)

Отже, по легенді  річка Обавка бере свій початок з Обавського каменя.

Королева Обавка. 1-ий пелюсток. Малювання річки Обавки

Вихователь: Зараз ми намалюємо і розфарбуємо річку Обавку , тим самим  допоможемо Ромашці повернути  1 пелюст.

(Малюють річку)

Королева Обавка . Перше завдання ,ми вже виконали. Читаємо наступне

2-ий пелюсток. Створити фон неба і землі.

Вихователь: Для того щоб  повністю передати красу та велич  куточка  рідного краю, створимо фон способом обривання  кольорового паперу та наступним його наклеюванням  на площину.

(Виконується наклеювання неба та землі)

Королева Обавка. 3-ій пелюсток. Відтворення лісу.

Вихователь: Діти , ми вже багато  цікавого знаємо про природу нашого краю. Кожне дерево , квітка , травичка - це частина рідної землі. Наш край славиться багатими лісами. А які дерева ростуть в нашому лісі? ( Дуби, ялинки, тополі, берези…)  Ви знаєте , що дерево – наш одвічний друг і захисник. За народним повір’ям , у кожної людини, залежно від того ,коли народилася, є своє дерево – оберіг. Такі,  як дуб , тополя , ялинка…..Деякі з них ми виготовляли  на минулому занятті , тож давайте розмістимо їх  в нашу композицію.

(Приклеюють дуб та ялинки)

-          Діти, а хто живе в лісі? ( тварини)

-          Як називають тварин , які мешкають в лісі?(дикі )

-          Які дикі тварини ви знаєте , назвіть?(Лисиця , заєць , вовк, змія,...)

Королева Обавка. 4-ий пелюсток. Загадка

   Послухайте загадку , і ви дізнаєтесь  ,  про якого звіра  ми поговоримо і помістимо в  нашу композицію. 

                                  Хвостата , носата , руда і зубата,

                                  Уміє ,хвостата, нечутно ступати,

                                  В курник залізати , тягнути курчата.

                                  Як злодійку звати ?  (Лисиця)

Правильно , це лисиця.

Вихователь: Ось вона у нас виготовлена з пластиліну.

 - У яких казках  ви зустрічалися з лисичкою?

           - Хто розкаже віршик або заспіває пісню про лисицю?

(Діти співають пісню «Я лисичка , я сестричка»)

Розмістимо її в композиції біля лісу.

Королева Обавка.5-ий пелюсток. Рідна хата

Вихователь:     У кожної людини є місце , де вона народилася  де минуло її дитинство, де вона виросла. Для вас , діти , це наше село , ваша рідна батьківська хата . Отже , щоб повністю передати  наш рідний краєвид, ми поставимо в композицію  хатку, яку виготовляли на минулому  занятті. Розмістимо її біля річки.

(Приклеюють хатку)

-          Діти, скажіть , без чого не можуть прожити ні люди , ні тварини , ні

рослини?

            (Вода, їжа , тепло)

-          Так , вода дає всім життя. А звідки  ми беремо воду?

Королева Обавка.6-ий пелюсток. Загадка

А тепер послухайте загадку  і ви дізнаєтесь , що наступне ми поставимо в  нашу композицію.

                                        Стоїть хатка серед двору ,

                                        Журавликом дивиться в гору,

                                        Цим журавликом беруть водицю,

                                        А звуть цю хатку -       /КРИНИЦЯ/

Вихователь:     Отже , діти скажіть , будь-ласка , кого оберігає криниця своєю водою?

(Криниця оберігає своєю водою і людей , і тварин, , і рослини -  все що існує в природі)

-   Правильно. До криниці завжди ставилися шанобливо , бо це -  символ достатку. Доброти , щирості , привітності, а ще криниця – символ знань, мудрості і чистоти.

    7-ий пелюсток .  Легенда про криницю.

Королева Обавка. Послухайте легенду про криницю-журавель.

 (Додаток 2)

Вихователь:      То давайте розмістимо криницю –журавель , яку  виготовили на минулих заняттях в наш куточок навпроти хатки.

Королева Обавка. 8-ий пелюсток Загадка

                            Відгадайте загадку:  

                     У вінку зеленолистім,

                     У червоному намисті

                      Видивляється у воду

                     На  свою хорошу вроду. ( Калина )

Вихователь:       Калина - це кущ, який здавна є окрасою оселі українців, це символи рідної землі , отчого краю. Господар  садить  вербу або калину біля криниці, щоб прикрасити її і оберегти   від спеки. Як твердить прислів’я, «Без верби і калини - нема України». То ж, діти  всі рослини, навколишню природу 

треба  шанувати та оберігати . Як у народі кажуть  про ставлення до

природи, «Не ламай калину – образиш дівчину», «Не рубай вербу – накличеш біду».Ото ж ,ми поставимо калину , яку виготовили на минулому занятті , біля криниці.

  (Прикладання калини біля криниці )

 Діти ,давайте  розвеселимо королеву Обавку та  нашу калину, заспіваємо їм пісню і поведемо хоровод « Ой єсть в лісі калина ».

     Діти виконують хоровод «Ой єсть в лісі калина»

                                                 Ой єсть в лісі калина,

                                                 Ой єсть в лісі калина,

                                                 Калина , калина ,

                                                 Комарики , дзюбрики калина…

 Вихователь:     Про рослини і тварини , які ростуть і живуть в лісі ,біля річок , ми багато говорили, давайте згадаємо тваринок , які живуть  у вас вдома.

(Перераховують)

Королева Обавка. 9-ий пелюсток. Домашня тваринка

А  яка з названих вами тварин  любить бігати по двору і завжди що-небудь рити?

 (Свиня)

Вихователь:  Тож ми поставимо в нашу композицію  свинку , яку вже виготовили, та корито з якого вона їстиме кукурудзу.

Вихователь:   Кожна хата , як ви  знаєте ,  обставлена огорожею. То давайте і ми

поставимо огорожу біля хатки та криниці.

(Ставлять огорожу)

Королева Обавка .10-ий пелюсток. Глечики на огорожі .У давнину,  коли ще не було заводів і фабрик , люди виготовляли для себе миски, горщики , глечики, ложки та інший посуд вручну. А щоб він був привабливий , оздоблювали його візерунками. І була у них звичка , горщики та глечики вивішувати на огорожу. Цим вони хотіли похвастатись іншим господарям.

Вихователь:       Тож , як ви уже здогадались ,  ми нашу огорожу теж прикрасимо глечиками , які виготовили  раніше також своїми руками .

          (Вивішують горщики та глечики)

 Королева Обавка. 11-ий пелюсток. Фізкультхвилинка Давайте разом виконаємо фізкультхвилинку.

Фізкультхвилинка

                             1,2 – всі присіли, потім в гору підлетіли.

                             3,4 -  нахилились ,із криниці гарно вмились.

                             5,6 – всі веселі, біжимо в нашій оселі.

                             7,8 -  в автобус сіли , ніжками затупотіли.

                             9,10- відпочили, і на стільчики присіли.

Вихователь:       А тепер ,діти , уважно послухайте невеличку розповідь королеви, і скажіть , чим ми ще доповнимо нашу композицію, щоб розкрити звичаї, обряди та традиції нашого народу.

Королева Обавка 12-ий пелюсток. Розповідь про хліб-сіль та вишиваний рушник.З давніх–давен батьки привчали до традиції – берегти хліб. Хліб  завжди був не тільки їжею , але й окрасою на різних святах і обрядах. І ставились до  нього , як до  святині. Поряд з хлібом завжди ставили сіль , бо говорили : сіль в хаті – на багатство.  У нашого народу є багато традицій , звичаїв , які передаються  з покоління в покоління. Такою традицією є і вишивання  рушників. Рушник  

дуже дорогим і сильним оберегом, який для своїх дітей вишивали мами. Без рушника не обходилась жодна подія : ним витирають руки  накривають хліб, прикрашають ікони , портрети ,  рушники широко використовують у весільних обрядах. На вишитий рушник  ставили хліб і сіль , в знак любові та шани. І  тому наш народ вважають  гостинним і щедрим , бо і зародилась така традиція: всіх гостей , знайомих зустрічати хлібом –сіллю на вишитому рушнику.

 Вихователь: Давайте згадаємо  віршик про рушничок, який ми  вже вивчали і розповімо його королеві Обавці:

                                                 Ой же гарні рушники

                                                 Вишивали руки

                                                 Вишивальниць молодих

                                                 На зелених луках

                                                             Підбирали  залюбки

                                                             Ниточки барвисті

                                                             І вплітали  у вінки

                                                             Колос золотистий.

Королева Обавка .Молодці , ви майже здогадались , що наступне  ми розмістимо біля хати?

Вихователь: Так , ми поставимо стіл , на  нього  вишитий рушник та хліб-сіль. Які

ми раніше виготовили.І все це ми будемо виконувати під мелодію 

           «Рушничок»

                        (Діти виконують)

Королева Обавка .Ось і виконали ми всі завдання квітки – ромашки і мені вже час повертатись  в королівство Обавського лісу. А під кінець нашої подорожі   я розповім вам гарний  віршик про наш рідний край, який ви на наступному занятті вивчите на пам’ять і розповісте своїм батькам:

                                                    1. Обава на весь світ

                                                        Каменем славиться,

                                                        Про легенду знають всі,

                                                        Хто нею цікавиться.

                                                 2. Обава – край мій рідний,

                                                   Квітучий і привітний .

                                                   Село моє , моя земля,

                                                   І гори , і ріки , і поля -

                                                   Це все , що дуже  люблю я!

                                                      

Вихователь: Отже , наше цікаве заняття підійшло до  кінця. Давайте попрощаємось  з нашими гостями. До побачення.

-          Хто може сказати , що ми робили  на нашому занятті?

-          Тож запам’ятайте , що наш рідний край – найкраще місце на землі. І це

ми показали , створивши цю композицію.

-          На цьому наше заняття закінчилось.